Az emeletes szerelvényt hamarosan menet közben is látni lehet majd az országban: a magyarországi futópróbákat fogja teljesíteni vele a MÁV-Start.
A nemzeti vasúttársaság július közepén mutatta be első két kész kétszintes motorvonatát az eddig megrendelt tizenkilencből. A mielőbbi forgalomba állítás érdekében a MÁV-Start és a gyártó Stadler nem sokat teketóriázott: a két KISS pár nappal később már úton volt Nyugat-Európa felé, hogy megkezdjék a nemzetközi futópróbákat a típusengedély megszerzéséhez. A 815 001-est a csehországi Velimben található vasúti próbapályán űzik azóta, a 002-es pedig Németországig ment, ahol szintén próbafutásokat végeznek vele.
A harmadik szerelvény összeszerelése és beüzemelése a napokban fejeződött be. A 815 003 pályaszámú KISS-t viszont már gyakran lehet majd látni Magyarországon a következő hetek, hónapok során, elsősorban a győri, 1-es vonalon, mivel a MÁV-Start és a svájci gyártó a típusengedélyhez szükséges magyarországi teszteket ezzel a vonattal hajtja majd végre.
A MÁV-Start és a Stadler Rail 2017-ben kötött keretszerződést összesen legfeljebb negyven kétszintes szerelvény vásárlásáról. A vasúttársaság első körben tizenegy KISS-re adott le rendelést, 2018-ban pedig újabb nyolc egység vásárlásához szereztek forrást. A vasúttársaság a fennmaradó huszonegy vonat beszerzését is prioritásként kezeli, ezért a megállapodást az éven úgy módosították, hogy megfelelő mennyiségű elérhető forrás esetén azonnal le lehessen hívni a többi, összesen százmilliárd forintba kerülő motorvonatot.
Az elővárosi kialakítású motorvonatok hajtott kocsijait a Stadler fehéroroszországi, fanipoli üzemegysége építi meg, a betétkocsik legyártása, valamint a készre szerelés már Magyarországon, a Dunakeszi Járműjavítóban zajlik. Az első szerelvényeket az ország legforgalmasabb elővárosi viszonylatain, vagyis a Budapest–Vác–Szob és a Budapest–Monor–Cegléd–Szolnok járatokon állítja majd forgalomba a MÁV-Start a típusengedély megszerzését követően, várhatóan 2020. február elején.
Forrás: iho