A használati díjas e-matricás rendszerbe tartoznak a motorkerékpárok, a személygépkocsik (és azok pótkocsija), továbbá a legfeljebb 3,5 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművek, az autóbuszok, a külön jogszabály alapján nem útdíjkötelesnek minősülő gépjárművek, valamint ezek vontatmányai.
Lényeges újdonság, hogy a D2 vagy B2 díjkategóriába tartozó járműre 2019 elejétől a pótkocsikra érvényes jogosultságot (U díjkategória) is meg lehet vásárolni (a D2-es vagy B2-es jogosultság mellett). A rendelkezés könnyebbséget jelent az autósoknak, akik a vontatóra megváltott U díjkategóriájú e‑matrica segítségével bármilyen vontatmánnyal közlekedhetnek.
A 3,5 tonna feletti össztömegű tehergépjárművekre (J2, J3, J4 kategóriák) továbbra is a korábbi rendszer vonatkozik, ezen tehergépjárművekre e-útdíj rendszerben váltható meg az úthasználati jogosultság.
Az éves autópálya matricák díja 2019-ben nem változik, azonban új fizetős szakaszok kerülnek be a rendszerbe:
M35 autópálya (481. sz. főút – Berettyóújfalu közötti 18,7 km-es szakasz), valamint az
M4 autópálya (Berettyóújfalu – 47. sz. főút, 3,7 km).
- január 1-től a hatályos rendelet szerint az alábbi útszakaszokat lehet díjmentesenhasználni:
- az M0 autóút alábbi szakaszai:
o az 1. számú főút és az M5 autópálya közötti szakasz,
o az M4 autóút (4. számú autóút jelzés) és az M3 autópálya közötti szakasz,
o Megyeri híd (a 2. számú főút és a 11. számú főút közötti szakasz),
- az M31 autópálya;
- az M60 autópálya Pécs délnyugati elkerülő szakasza az 58. és 5826. számú utak között;
- az M8 autópálya;
- az M25 autóút 252. számú főút és a 2502. j. összekötő út közötti szakasza;
- az M4 autóút (4. számú autóút jelzés) Vecsés-Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető út közötti szakasza;
- az M4 autóút (4. számú autóút jelzés) Ceglédbercel és Cegléd közötti szakasza;
- az M9 autóút 6. számú főút és az 51. számú főút közötti szakasza;
- az M9 autóút (61. számú főút jelzés) Kaposvárt elkerülő szakasza;
A fentieken túl az eddig díjmentesen használható városi elkerülők, és autóutak is elvesztették díjmentességüket és az új szabályozás hatálybalépésével kizárólag matrica használat mellett van mód jogszerűen igénybe venni.
A térképek eléréséhez kattintson ide!
A térképeken megtekinthető a megyei matrica hatálya alatt használható úthálózat.
Általános tudnivalók
A 2013 nyarán bevezetett magyarországi e-útdíj a személygépkocsikra nem vonatkozik, kizárólag a 3,5 tonna feletti össztömeggel rendelkező járművek számára díjköteles a főutak többsége. A korábbi D2, D3, D4 kategóriák megszűntek, az ezekbe a kategóriákba tartozó járművek az elektronikus útdíjfizetési rendszerbe kerültek át.
A megyei térképek a megye közigazgatási határán belül húzódó gyorsforgalmi úthálózatot ábrázolják, a díjköteles gyorsforgalmi úthálózatot minden esetben piros vonal jelzi, a díjfizetés nélkül használhatót pedig zöld.
A térképek feltüntetik a megye közigazgatási határán belül található összes gyorsforgalmi úti csomópontot is, külön jelölve a megye közigazgatási határához legközelebb eső csomópont.
Az adott megye gyorsforgalmi úthálózatát az ennek használatára jogosító matricával a szomszédos megye első lehajtójáig lehet jogszerűen használni, ezt követően a gyorsforgalmi úthálózat igénybe vétele kizárólag a szomszédos megyére érvényes matricával, vagy a teljes úthálózatra (például 10 napos jogosultság) jogosító termék birtokában lehetséges.
Hogyan működik az e-matrica?
Az e-matrica rendszere mint a korábban életbe lépett e-útdíjfizetés hozadéka került kialakításra, majd nem sokkal bevezetésre. Ezzel a lépéssel a hatóságok egyfelől tehermentesítik az autópálya matrica rendszerét, másfelől lehetőséget biztosítanak egy könnyebben és gyorsabban megoldható közlekedési szabályozásnak, mely kimondottan az autópályák használatával kapcsolatos. A meghatározásra került kategóriák mindegyike speciális kereteket szab, ugyanakkor illeszkedik a KRESZ-ben foglaltakhoz is.
- A D1 kategória a 3,5 tonna összsúlyt meg nem haladó, maximum 7 személyes járművekre, illetve a motorkerékpárokra vonatkozik.
- A D2 a 7 személyesnél nagyobb mikrobuszok és a 3,5 tonnánál nem nagyobb összteherrel közlekedő haszongépjárművek, valamint a lakóautók kategóriája.
- Az U a vontatmányokat és az utánfutókat gyűjti kategóriába.
- A B2 kategóriája a buszoké.
Mely útszakaszokon kötelező e-matricát váltani?
Az igazán jelentős változás az M0-s autópálya bevezető szakaszára vonatkozik, hiszen ez hazánk egyik legtöbbet használt, legforgalmasabb pályakasza. Az év első napjától már ezen a ponton is fizetni kell az úthasználatért (azonban akár a legolcsóbb, megyei e-matricával is igénybe vehető az bevezető szakasz). Mindemellett azok a gyorsforgalmi utak és a körgyűrűk, melyek eddig díjmentesen voltak igénybe vehetők, fizetős szakaszokká válnak. Fontos, hogy az e-matrica kapcsán tisztában legyünk valamennyi kötelezettségünkkel, hogy elkerülhessük a pótdíjazást. A rendszer igen komoly szinten ellenőrzi az autókat (egyfelől szúrópróba-szerű ellenőrzésekkel, másfelől mobil és fix érzékelők üzemeltetésével), így a jogosulatlan útszakaszhasználók lényegében nem kerülhetik el a bírságot.
A kamionokat és a teherautókat mennyiben érinti a változás?
A kamionok és a teherautók a továbbiakban is a 2013-ban bevezetésre került útdíj rendszerén belül használhatják a szakaszokat. Az autópálya matrica vásárlás lényege éppen az, hogy az e-útdíjhoz hasonlóan valamennyi jármű közlekedését szabályozni – és azok tulajdonosainak útdíj-adózását egységesíteni lehessen egy modern rendszer segítségével, megkönnyítve így a hatóságok munkáját, s leegyszerűsítve és lerövidítve a közlekedők feladatát.
Többet itt tudhatsz meg:
https://www.utdij.hu/e-matrica/?gclid=EAIaIQobChMIl9W7iO-55gIV0e93Ch0wAwL2EAEYASAAEgIHf_D_BwE