Bezárul az M0-ás körgyűrű, de nem úgy és nem ott, ahol várnánk
Hamarosan kezdődik a 13-as, 81-es és a 63-as főutak mentén haladó (lényegében Komáromot és Dunaújvárost összekötő) gyorsforgalmi út beruházása, amelyhez tervezőt keres a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. - írta meg a közelmúltban a Magyar Nemzet. Ez nagy mértékben hozzájárulna ahhoz, hogy az M0 mára egyes időszakokban lényegében használhatatlanná váló déli szakasza mentesüljön az elviselhetetlen forgalom alól.
Ez a fél-, vagy inkább negyed-körgyűrű természetesen nem adna megoldást az M0 nem létező északnyugati szektorának kérdésére, abba viszont besegítene, hogy a Nyugat-Európa és a Balkán között zajló tranzitforgalom egésze ne az M7/M0/M5 között tömörüljön.
Az év első felében nagyjából eldőlt, hogy nem zárul be teljesen a budapesti körgyűrű, legfeljebb a (Szentendrére vezető) 11-es úttól az (Esztergomba vezető) 10-esig épül majd meg az alagutakkal tűzdelt szakasz Békásmegyer illetve Üröm térségében.
Idén már kész az új komáromi híd
Ehelyett, de semmiképp sem ennek a viszonylatnak a kiváltásaként épülni fog egy Esztergomot az M1-es autópályával összekötő út a Zsámbéki medencétől nyugatra, ezt emlegették (2x2 sávos) M100-as autóútként (Erről tavaly ősszel írtunk, azóta lényegi előrelépés nem történt).
Viszont a tervek szerint 2020-ban elkészül az új komáromi híd, amelynek előbb-utóbb lesz komolyabb bekötése is az M1-es sztrádára, mint a mostani 13-as út. Már most lehet tudni, hogy ez az átkelő nagyobb tranzitforgalmat fog küldeni Magyarországra, mivel áteresztőképessége, terhelhetősége nagyobb, mint a medvei vagy a régi komáromi hídé. Ez egy picit még jobban meg fogja növelni azt a nyomást, amelyet a (tervek szerint 2x3 sávossá váló) M1-es pálya elszenved a nagy európai kelet-nyugati tranzitforgalom miatt.
Kész a mesterterv
Ezért Komárom alatt szétválasztanák a sztráda forgalmát, és Székesfehérvár mellett leküldenék az M6-os, M5-ös irányába át a Dunán, itt a még szintén nem létező M8-ason. Logikus lépés, hiszen a mostani adottságok mellett az átmenő teherforgalom csak úgy tudja leggyorsabban elhagyni az országot, hogy egyben a főváros felé veszi az irányt. Ez a közeljövőben biztos, hogy változik, ha csak az M8-as és az M9-es autópálya-terveket nézzük. De hogy is épül meg a kérdéses átkötés?
A novemberben megjelent közbeszerzés ennek a célnak a megvalósítására a következőket tartalmazza:
- a 13-as út terhelhetőségének megerősítése a 2x1 sáv megtartásával;
- a 13-as út 2x2 sávosítása az M1-estől Kisbérig;
- Kisbértől Székesfehérvárig a 81-es út szintén négysávosra bővülne;
- Székesfehérvár új csomópontot kapna az M7-esen, innen egy 35 kilométeres gyorsforgalmi út épülne a jövőben elkészülő M8-as pályához.
Forrás: autopro.hu