- kezdte Műegyetemen, az akkori BME-n Statisztika tantárgyának oktatását Szabó Gábor. A két féléves tantárggyal vagy a másod- vagy a harmaddiploma tanulmányaim során találkoztam.
Miért is villant fel ez a kép?
Olvasva a sajtót, az alábbi statisztikai adatokkal találkozott az ember:
Egyik statisztika szerint:
„Magyarországon az átlagos halálozási szám mintegy fele az EU átlagának!”
Forrás: Kormányinfo
Másik statisztika szerint:
„Lakosságarányosan Magyarországon ötször annyi áldozata van a járványnak,
ha a kilencmillió hétszázezer lelket számláló hazánk halálozási adatait összevetjük a nyolcszor akkora népességű Németországával.
Forrás: Euronews
És mind a kettő igaz állítás lehet!
De Láng professzor példáját is hozhatjuk, amikor az átlagokról beszélt a Hűtőgépek oktatásánál:
"Jeges vízben állok, a hajam lángol, köszönöm jól érzem magam, hisz átlaghőmérsékletem 37 fok!"
De Kindler professzor úr is kitért a statisztikai képzések sajátosságára a Rendszerelmélet oktatásnál az alábbi példával:
"Ha egy rákos betegeket gyógyító intézetben azt a kérdést tesszük fel, hogy a betegek közül ki szereti a tejet és erre válaszul azt kapjuk, hogy a 80% szereti, akkor statisztikailag megállapítható, hogy
"aki szereti a tejet, az 80%-ban rákos lesz!"
Na hát így bánjunk a statisztikai adatokkal.
De jó tanácsként az alábbi axióma elfogadható:
"Ha csak százalékokkal tájékoztatnak a folyamatokról a tényleges adatok említése nélkül, akkor ott helye van a tájékoztatás igazságossággal szembeni fenntartásoknak!
(dg)