A fő- és mellékhálózatokra oszló közúthálózat közel 32,4 ezer kilométer hosszú. A főhálózatba az autópályák, az autóutak, a főutak és ezek csomópontjai, míg a mellékhálózatokba – főként – az összekötő utak és bekötőutak tartoznak.
Az országos közutak burkolatának 22,9 százaléka jó állapotú, amely nyugodtan nevezhető kevésnek, de tény, hogy javulás a 2019-es 20,1 százalékhoz képest, a 2018-as 11,6 százalékról nem is beszélve. Mindeközben a közutak burkolatának 43,2 százaléka rossz, 10,1 pedig nem megfelelő, sajnos elég komoly a differencia a rossz javára. 2019-hez képest ráadásul nőtt is a rossz besorolású utak száma.
A veszélyes nyomvályúk - melyeket leginkább a nehézgépjárművek vájnak az aszfaltba - kevésbé jellemzőek a hazai közutakon, az utak kétharmadán 8 milliméternél is kisebbek a mélyedések, harmaduknál pedig a 4 millimétert sem érik el. Az utak mintegy 10 százaléka az, ahol a vályúk mélysége meghaladja az 1,4 centimétert.
Az egyenetlenség szempontjából az utak több mint harmada tartozik a jó, negyede pedig a rossz kategóriába, de a „megfelelő”, a „tűrhető” és a „nem megfelelő” besorolás is 10-16 százalékot érint a Magyar Közút tájékoztatása szerint.
Az országos közutak teherbírása sem kielégítő a sofőrök szempontjából, közel 30 százalékuk rossz és kevesebb mint 50 százalékuk jó besorolású. A mellékhálózat teherbírása rosszabb, mint a főhálozaté, így gyorsabban is használódnak el.
Teljes cikk:
https://alapjarat.hu/el-mondo/javulgat-magyar-utak-allapota-de-ez-igazabol-nem-erezheto