A Sumitomo Metal Mining megkezdi a kobalt, a lítium és más kulcsfontosságú anyagok újrahasznosítását a használt elektromos járművek akkumulátoraiból. A japán cég egy költséghatékony eljárást szabadalmaztatott, ami megoldhatja a világ akkumulátorgyártásának nyersanyagproblémáit.
Az elektromos autók, valamint a zöldenergiás átmenet egyik legnagyobb akadálya, hogy a jelenlegi akkumulátorok nem elég hatékonyak, valamint sok ritka nyersanyagra van szükség a gyártásukhoz. A világon egyre több helyen próbálnak lítiumot, kobaltot és nikkelt kitermelni, de az energiaátmenet és az autóipar ellátásigénye egyre nagyobb, ami idővel költségessé teheti a gyártást.
Viszont van egy kézenfekvő megoldás: az újrahasznosítás. A használt akkumulátorok, elemek esetében eddig nem találtak olyan módszert, amellyel olcsón, gyorsan és különösebben nagy környezeti terhelés nélkül vissza lehetett volna nyerni ezeket a ritkább vagy nehezen beszerezhető fémeket. Most ez változhat meg a japán Sumitomo Metal Mining újonnan szabadalmaztatott módszerével: a cég a rézfinomításban szerzett szakértelmét felhasználva úgy nyeri vissza a lítiumot, a kobaltot és a nikkelt, hogy az akkumulátorokat összezúzzák, a keletkező port meghatározott hőmérsékletre hevítik, és beállítják az oxigénszintet – írja a Nikkei hírportálja.
A Sumitomo Metal azt tervezi, hogy 2023-ra felépít egy újrahasznosító létesítményt Japánban. Az üzem kapacitása évi 7000 tonna zúzott akkumulátor feldolgozására lesz elegendő. Úgy számolnak, hogy a visszanyert nikkel-mangán-kobalt katódot használó akkumulátorokból 200 tonna kobaltot nyerhetnek ki, ami 20 000 elektromos autó gyártására lehet elég.
“Valószínűleg legalább 2035-ig fog tartani, amíg az újrahasznosítási erőfeszítések igazán beindulnak” – mondta egy anyagipari vezető a Nikkeinek.
Teljes cikk:
https://greenfo.hu/hir/attorest-az-akkumulator-ujrahasznositasban/