"Egyeztetve a hajózási hatósággal, a besorolásnál a meghajtómotor adatlapján szereplő kilowatt a mérvadó. Az a 20 LE-s motor, aminek az adatlapján 14,7 kW van, az csónakot hajt, az a 20 LE-s, ahol 14,8 kW szerepel, az már kisgéphajót.
Köszönöm a véleményeket, ha lesz újabb infóm megosztom veletek.
Alapcikk:
Változott a jogszabály, 19,98 (!!!) LE alatt nem kell képesítés (20 LE-nél már igen)
A víziközlekedésről szóló XLII. törvény 2022. januári 17.-i módosításával változott a csónak definíciója: szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott vízijármű, amelynek hossza a 7 métert, névleges vitorlafelülete a 10 m2-t nem éri el, vagy motorteljesítménye legfeljebb 14,7 kW.
1 metrikus LE = 735,49875 W, azaz 1 kW = 1,35962 LE.
A jogszabály alapján tehát 14,7 x 1,3592 = 19,98 LE motorteljesítményig - amennyiben a hossz 7 méter alatt marad - a vízi járművet nem kell nyilvántartásba vetetni, vezetéséhez nem kell hajós képesítés.
Kíváncsi vagyok mikortól érhetők majd el a piacon a 19 LE-s külmotorok
Fontos, hogy lajstromba vett - Hajólevéllel rendelkező - kisgéphajók vezetéséhez, akkor is, ha a motorteljesítmény kisebb, mint 19,98 LE, kell jogosítvány!!! Ha a vízi járműnek van nyilvántartási száma, akkor az nem csónak, hanem kisgéphajó, nem vezetheted képesítés nélkül!
Képzőszervként és aktív hajósként is úgy gondolom, hogy - képesítés szempontjából - nem volt szerencsés jogszabály módosítása, illetve annak vonzata. Egy majdnem 20 LE-s, netán egy 30-ra felhúzott "tizenkilenclovassal" már elég nagy kárt lehet okozni magunkban és egymásban is. Elég rossz oldalról venni a bóját, esetleg hídnyílásban találkozáskor rossz oldalra indulni és kész a baj.
Egy felszerelt kishajó milliós értéket képvisel, a benne ülő családtagok pedig megfizethetetlenek!"
NE VEZESS JOGSI NÉLKÜL!!!
Forrás:
https://www.facebook.com/Vizoldal-K%C3%B6t%C3%A9l-P%C3%A1l-EV-144079385657717/