- március 24-én elfogadott, digitális piacokról szóló jogszabály (Digital Markets Act, DMA) szövegében csak „kapuőr” (gatekeeper) néven illetik a nagy techcégeket, a kritériumok (felhasználók száma, piaci részesedés, árbevétel) alapján nem nehéz kitalálni, kire vonatkozik a javaslat: a nyugati technológiai piacot uraló öt cégre, úgy is mint Big Tech, Big Five, vagy épp GAFAM (Google, Amazon, Facebook, Apple és Microsoft, bár az Alphabet és a Meta megalapításaután már az ennél is jobban hangzó AMAMA lenne a pontos megnevezés).
- március 24-én elfogadtáka jogszabály szövegét, így már csak a tényleges hatályba lépés van hátra, amit 2022 októbere és 2023 januárja közé jósolnak a szakértők.
A DMA legfőbb céljai közé tartozik az innováció ösztönzése és a tisztességes verseny biztosítása – ezek fontosságát jól illusztrálja az a tavaly bemutatott uniós kutatás, amely során kiderült, hogy a legfontosabb digitális szektorokat egy-két cég uralja az EU-n belül:
- az európaiak 60 százaléka Google Chrome böngészőt használ,
- a keresések 95 százaléka a Google keresőmotorján keresztül történik,
- a közösségimédia-piacot 90 százalékban uralja a Facebook,
- az e-kereskedelemből származó bevételek 60 százaléka az Amazonhoz fut be,
- a PC-k és laptopok 78 százaléka Microsoft Windows operációs rendszeren fut,
- mobilos operációs rendszerekből pedig gyakorlatilag kettő létezik: a Google Androidja 72, az Apple iOS-e 27 százalékos piaci részesedéssel błr.
Teljes cikk: