– Két nagyon lényeges szempont miatt illegális, és nem is lehetne legális az Elf Bar Magyarországon: egyrészt azért, mert ízesített dohánytermék, másrészt pedig van olyan kiszerelése, ami a törvényes határérték fölötti nikotinmennyiséget tartalmaz
– mondta a Mandinernek Biró Marcell.
A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) elnöke szerint folyamatosan bevizsgáltatnak Elf Bar-szállítmányokat az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézettel (OGYÉI), amelyek során rendre kiderül, hogy a termékek a dobozon feltüntetettnél nagyobb mennyiségű nikotint tartalmaz. Számtalan esetben a törvényes határérték feletti nikotinmennyiséget mértek az OGYÉI szakemberei.
A Mandiner cikkéből kiderül, a termék egyéb összetevői is (propilén-glikol, növényi glicerin, a hevítéshez szükséges fémtartalmú folyadék) rendkívül ártalmasak.
„Nem tudjuk, hogy ezek a vivőanyagok a hevítés során milyen hatással vannak a tüdőre és a szervezetre, főleg hosszú távon”
– hangsúlyozza Biró Marcell, aki arról is beszámolt, hogy az Elf Barokat hamisítják is már, egyes árusok újratöltik a már eldobott eszközöket.
„Ilyenkor aztán végképp kizárt, hogy a hamisítók figyelemmel legyenek az egészségügyi határértékekre. Az Elf Bart senkinek sem ajánlanám. Még egy több éve dohányzó számára sem, pláne a kiskamaszoknak, akiket egyébként ezzel a termékkel megcéloznak”
– hangsúlyozta az SZTFH elnöke, aki semmiképpen sem javasolja a termék legalizálását a jogalkotóknak. Biró Marcell továbbra is a büntetőjog eszközeivel lépne fel az árusokkal és forgalmazókkal szemben. Mint mondta, a NAV július közepéig harmincezer darab illegális eszközt foglalt le.
„Sok mindenre jó a büntetőjog, de ahhoz, hogy sikert érjünk el, minden hangszeren játszanunk kell”
– jelezte Biró Marcell. Mint mondta, felkérték a Facebookot és a Google-t, valamint a Magyarországon tevékenykedő futárcégeket, hogy ne vegyenek részt az illegális termékek reklámozásában, illetve terjesztésében. A futárcégek vállalták, hogy ilyen tevékenységben nem vesznek részt, a Facebook és a Google azonban nem reagált a hatóság megkeresésére, ugyanakkor Biró tapasztalata szerint kevesebb Elf Bar-hirdetés jelenik meg a közösségi médiában.
„Az az igazság, hogy még ennél is többet kell tennünk”
– mondta az SZTFH elnöke, aki szerint augusztusban a TikTokon és az Instagramon indul kampány, amelyben felhívják a fiatalok figyelmét az Elf Bar veszélyeire.
Nyitókép: Adobe Stock