- 10. 18.-án a tokiói olimpiai játékok előtt nyílt meg a Tokió – Oszaka közötti 515 km hosszú, nagysebességű Tókaidó Sinkanszen vonal. a vasút akkor 1 milliárd dollárba került.
Negyvenöt év alatt a sebesség a kezdeti 200 km/h-ról több mint 300 km/h-ra növekedett, és a Sinkanszen hálózata meghaladta a 2500 km-t.
2011 márciusától 320 km/h-s végsebességű Sinkanszen E5 vonatokat is szolgálatba állítottak a vonalon.
A 0-sorozat (melynek eredetileg nem volt sorozatjelzése, ezt csak később kapta, miután újabb szerelvények is munkába álltak[1]) 1964. október elsején állt forgalomba Japánban. Ezen a napon nyitották meg ugyanis Tokió-Oszaka között a szigetország Tókaidó Sinkanszen nagysebességű, 515 km hosszú vonalát a tokiói olimpiára.
Ezek az egységek fehér színűek voltak, az ablakok mentén kék csíkkal, valamint egy másik csíkkal a kocsiszekrény alján, beleértve az első és utolsó kocsik vezetőállásait is. A pályakotró lemezek szintén kék színűek.
A korábbi japán vonatokkal ellentétben (kivéve néhány, az Óu fővonalon és a Tóhoku fővonal normál nyomtávú szakaszán közlekedő vonatot) a Tókaidó Sinkanszen és az összes későbbi Sinkanszen-vonal 1435 mm-es normál nyomtávval épült. A vonatokat 25 kV váltakozó feszültségű, 60 Hz-es váltakozó áram hajtotta, valamennyi kocsi minden tengelyét 185 kW-os vontatómotorok hajtották, ami 220 km/h üzemi végsebességet biztosított.
Az eredeti vonatokat 12 kocsis szerelvényként állították forgalomba, néhány szerelvényt később 16 kocsira hosszabbítottak. Később rövidebb, hat, sőt négy kocsiból álló szerelvényeket állítottak össze kisebb feladatokra. A 0 sorozatú egységek gyártása 1963-tól 1986-ig tartott.
A Sinkanszen-szerelvényeket általában tizenöt-húsz év után selejtezik. Az utolsó megmaradt 0-sorozatú szerelvények hat kocsisak voltak, amelyeket a JR-West Kodama járatain használtak a Szanjó Sinkanszenen Sin-Oszaka és Hakata között, valamint a Hakata-Minami-vasútvonalon 2008. november 30-i kivonásukig.
A menetrend szerinti forgalomból való kivonást követően a JR-West 2008 decemberében több különleges Hikari-emlékjáratot is közlekedtetett.[2] 2008. december 14-én 18:01-kor érkezett meg Hakata állomásra az R61-es szettel közlekedő Hikari 347-es,[3] ezzel véget ért a 0 sorozatú vonatok 44 éves szolgálati ideje.
Forrás:
https://ezenanapon.hu/oldal/2?d=10-18
és