Mindenki tökéletes nyaralásra vágyik, de néha becsúszhatnak apróbb hibák, ezért fontos tudni, hogy utasként milyen jogaink vannak az Unióban.
A váratlan késések, lemondások és elveszett poggyászok ugyanis komoly fejtörést okozhatnak
A hosszasan tervezgetett, tökéletes nyaralást vagy üzleti utat könnyedén megzavarhatja, ha probléma van az odajutással. A nyaralás kezdete előtt jó tudni, hogy ha utazás közben baj történne, az uniós utasjogok védelmet nyújtanak.
A jogszabályok minden utasnak biztosítanak egy minimális szintű védelmet, függetlenül a attól, hogy mivel utazik: repülővel, vonattal, busszal, távolsági autóbusszal vagy hajóval.
A váratlan késések, lemondások és elveszett poggyászok ugyanis komoly fejtörést okozhatnak. A képviselők éppen ezért támogatták az uniós jogszabályok bevezetését, amelyek arra kötelezik a közlekedési vállalatokat, hogy étkezést, szállást, költségtérítést és kártérítést biztosítsanak az utasoknak, ha valami történik.
Az unióban működő közlekedési vállalatok többé nem kérhetnek többet a jegyekért az állampolgárság és a vásárlás helye alapján sem.
Az uniós jog emellett kiemelt figyelmet fordít a fogyatékossággal élő, illetve csökkent mozgásképességű utasokra, akiknek joguk van ingyenes segítségnyújtási szolgáltatásokra.
A légi utasok jogai
Az uniós légi utasok jogai bizonyos körülmények között érvényesek, például ha a járat az EU-n belüli, vagy ha az EU-ból indul egy nem uniós országba.
Ha megtagadják a beszállást, a légitársaságoknak ingyenes segítséget kell nyújtaniuk, amely magában foglalhatja a frissítőket, étkezést és szállást is. A légitársaságnak emellett választási lehetőséget kell biztosítania a visszatérítés és az átfoglalás között. Ezen túlmenően azok az utasok, akiktől megtagadták a beszállást, legfeljebb 600 eurós kártérítésre jogosultak. A kártérítés összege a menetrend szerinti járat távolságától függ.
Flights ≤ 1 500 km |
Flights 1,500-3,500 km |
Flights ≥ 3,500 km |
€250 |
€400 |
€600 |
Ha járatát törlik, joga van a segítségre, valamint visszatérítésre, átfoglalásra vagy visszautazásra. Késések esetén ez a késés időtartamától és a járat távolságától függ.
Azok az utasok, akiknek járatát rövid időn belül törölték, vagy több mint három órát késve érkeztek, szintén jogosultak lehetnek a fent említett összegű kártérítésre, de bizonyos korlátozásokkal. Nem vonatkozik az alternatív megoldást kínáló cégekre vagy rendkívüli körülményekre, mint például a légiforgalmi irányítási döntések, politikai instabilitás, kedvezőtlen időjárási viszonyok vagy biztonsági kockázatok.
Vasúti utasok jogai
A vasúti utasok jogaira vonatkozó uniós szabályok érvényesek, ha az EU-n belül vasúton utazik. Ha a vonatot törlik vagy késik, az üzemeltetőnek valós időben kell tájékoztatni az utasokat a helyzetről, valamint jogaikról és kötelezettségeikről. A körülményektől függően jogosultak lehetnek étkezésre és frissítőkre, szállásra és kártérítésre.
Tudjon meg többet az új szabályokról amelyek erősítik a vasúttal utazók jogait!
A buszos utasok jogai
Az utasjogok főként azokra a menetrend szerinti távolsági buszjáratokra vonatkoznak, amelyek egy uniós tagállamból indulnak vagy az a végállomásuk. Lemondás vagy késés esetén étkezésre és szállásra is jogosultak lehetnek az utasok.
A hajó utasainak jogai
A szabályok általában a kompokra és sétahajókra (tengeri és folyami) vonatkoznak, ha utazása egy uniós kikötőből indul vagy ott ér véget. Ha az átkelést törölték vagy az indulás késik, akkor az utasok jogosultak lehetnek étkezés és szállás formájában nyújtott segítségre. Ha az érkezés több mint egy órát késik, kártérítésre is jogosultak.
Az utasok jogairól minden típusú közlekedésre vonatkozóan részletes információ található a Your Europe weboldalon. Android vagy iOS okostelefonjára is letöltheti a „Your Passenger Right” alkalmazást.
Forrás: