Megváltozott a hulladékgazdálkodás rendszere
Alapjaiban változott meg hazánkban a hulladékkezelés július elsejétől: az eddigi megosztott önkormányzati és állami hulladékgazdálkodási közfeladatok helyett az előbbi megszűnésével egy centralizált rendszer jött létre, így az önkormányzatok helyett a Mol leányvállalata, a Mohu Zrt. felel a hulladékkezelésért a következő harmincöt esztendőben. Mit jelent ez a gyakorlatban? – tette fel a kérdést a Szon.hu Petró Árpádnak, az Észak-Alföldi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. cégvezetőjének.
– Társaságunk profilja a lakosságnál, intézményeknél és gazdasági társaságoknál keletkező települési és termelési szilárd hulladék kezelése a begyűjtéstől a megsemmisítésig vagy hasznosításra előkészítésig. A lakosok általában a tevékenységeink közül a szelektív hulladék begyűjtésével és szállításával találkozik. Emellett elég sokan használják a hulladékudvarokat, ahol kényelmesen megszabadulhatnak a rendszeresített járattal begyűjthető mennyiségen felül keletkező hulladékoktól. Továbbá rengeteg olyan feladat tartozik a tevékenységi körünkbe, amelyekkel kevésbé találkoznak az állampolgárok. Ilyen például a begyűjtött vegyes hulladék előkezelése, megsemmisítése, a szelektíven gyűjtött hulladék válogatása, bálázása, hasznosításra előkészítése, a begyűjtött zöldhulladékból komposzt előállítása, és sok energiát fordítunk a tudatformáló tevékenységre és a marketingre is – sorolta.
Petró Árpád arra is kitért, milyen negatív hozadékai voltak a klasszikus lomtalanításnak: a környezet szennyezése mellett jelentősen sérült a település esztétikai, köztisztasági összképe és gyakori jelenség volt, hogy illetéktelen személyekhez kerültek a lomtalanításra szánt tárgyak, amelyeket a helyszínen vagy a településen kívül bontottak szét „haszonanyag” után kutatva, amelynek kiszedése után a nekik immár haszontalan részeket otthagyták, elhagyták. Ez azonban a megnövekedett településtisztasági feladatok miatt a költségvetést is megterhelte – hívta fel a figyelmet Petró Árpád, kiemelve:
A társaság ennek elkerüléséért vezette be a házhoz hívható lomtalanítási rendszerét, amelynek lényege, hogy minden lakosságiingatlan-használónak évi egy alkalommal lehetőséget biztosítanak az ingatlanán keletkező lomhulladék környezetszennyezés-mentes átadására.
A lomtalanítás menete a honlapukon található felületen, online vagy telefonon, illetve személyesen az ügyfélszolgálati regisztrációval (időpontfoglalással) kezdődik. Minden ingatlanhasználónak három-négy lomtalanítási időpontot kínálnak fel, amelyek közül egy minden esetben hétvégére esik. – Az időpont kiválasztása után kollégáink felveszik a kapcsolatot az igénylővel a lomtalanítás ellátásának részleteit illetően. Tudni kell azt, hogy a lom nem helyezhető el közterületen, és az átadás időpontjában az ingatlanhasználónak vagy a megbízottjának jelen kell lennie. A társasházak esetében közös képviselő illetékes eljárni – részletezte a Petró Árpád, aki a Ne dobd ki az iskolatáskád! kampányra is felhívta a figyelmet.
A hulladék keletkezését szeretnénk megakadályozni a tárgyak újra használatba adásával. Mondjuk és valljuk, hogy az a hulladék a legjobb és a legolcsóbb, ami nem keletkezik. És ha még jótékonykodni is tudunk, az külön motiváció számunkra. Az akció során olyan, iskolakezdéssel kapcsolatos, használt, de még szép állapotú, újszerű tárgyakat (iskolatáskákat, tolltartókat, tornazsákokat, írószereket, felesleges füzeteket, mappákat) várunk, amelyeket még jó szívvel tovább tudunk adni az arra rászorulóknak
Teljes cikk: