Szerda este a budapesti városháza dísztermében rendezett előadásra is vonattal érkezett Petra Jens, a bécsi Mobilitási Ügynökség vezetőhelyettese, akinek szívügye a közlekedés racionalizálása. Az Európai Mobilitási Hét programsorozat alkalmából tartott előadásában részletesen ismertette, hogyan dolgoznak Budapesttől néhány száz kilométerre azon, hogy jobb legyen a városban bringázni, és azoknak is megérje váltani, akik egyébként elkötelezettek az autózás mellett.
Balogh Samu, Budapest főpolgármesterének kabinetfőnöke is előadást tartott; felvázolta, milyen fejlesztések zajlanak jelenleg a fővárosban. A rendezvény célja az volt, hogy rámutassanak, a két főváros törekvései sok szempontból megegyeznek, valódi különbség inkább a lakosság szemléletében és nyitottságában tapasztalható.
Az autókkal zsúfolt belvárosok legfőbb problémája, hogy a lakosoknak egyre kellemetlenebbé válik a környezet, ami elvándorlási hullámot indíthat be.
Hiába költöznek ugyanis ki sokan a Budapest környékén található kisebb településekre, ők utána ugyanúgy a fővárosba járnak dolgozni, legtöbbször autóval. Ennek eredményeképp több százezer kocsi érkezik Budapestre nap mint nap, csak azért, hogy az ingázók eljussanak velük a munkahelyükre.
Ausztriában is vannak konfliktusok, nemcsak az autósok és a bringások, hanem a bringások és a gyalogosok, sőt a tömegközlekedési szereplők között is. Ennek ellenére ambiciózus célokért dolgozik a városvezetéssel, hogy minél többen gyalogoljanak, elsősorban az autózás helyett.
z a probléma Bécsben sem ismeretlen, bár két oka is van annak, hogy ott nem jelent ekkora gondot az elvándorlás. Az egyik a lakhatás (az osztrák főváros lakáskínálatáról korábban a Qubiten is írtunk), a másik pedig a város élhetősége. Jen szerint az előbbi inkább a megfizethetőséggel áll kapcsolatban, míg az utóbbi a környezet kellemességével, a fásított, parkosított területek arányával, a sétálóutcák számával és az utcaképpel. Budapest ebben némiképp le van maradva Bécstől, de Balogh több példát is felhozott arra, hogyan igyekszik a városvezetés élhetőbb körülményeket teremteni a belvárosban és a külsőbb kerületekben egyaránt. Például hatalmas élményként számolt be arról, amikor a 7. kerületben először hallott madárcsicsergést azután, hogy sikerült hatékonyan szabályozni a környező utcák forgalmát.
A belváros élhetőbbé tételére irányuló próbálkozások egyike a rakpart lezárása a nyári időszakban, ami a koronavírus-járvány alatt tapasztalt népszerűsége miatt maradt meg. Azóta a rakpartokon szélesebb sétányt, valódi fasort alakítottak ki és olyan utcai bútorokat szereztek be, amelyek mindenkinek kellemesebbé teszik az ott töltött időt. A lezárások idején pedig színes programokkal várják az arra járókat.
Teljes cikk: