Felvásárlás és együttműködés is, az asztalon van a magyar vasútipar és a spanyol Talgo között.
"Az elmúlt hetekben megmozdult a hazai vasúti szakma arra a hírre, hogy magyar befektetők vehetnék meg a neves spanyol vasútgyártót, a Talgót. Több érintettel tudtunk beszélni, akik elmesélték, hogy nemcsak a titokzatos felvásárlási terv létezik, de ettől függetlenül éppen kooperációra is készült a két társaság. Mindkét fejleményben lenne üzleti logika, de adódnak buktatók is."
"Pár hete röppent fel a hír, amit a spanyol tőkepiaci közlemény is megerősített, hogy egy magyar befektetői csoport felvásárlási ajánlatot fontolgat a neves spanyol vasúti cégre, a Talgóra. A Telex részletesen is bemutatta az ügylet hátterét, amelyben némileg különbséget tettünk a Hernádi Zsolt Mol-vezér és környezete által fémjelzett jelenlegi tulajdonosi kör, és a Dunakeszi Járműjavító (DJJ) életében legalábbis korábban eljáró, Tombor András nevével leírható csapat között. A hazai vasútgyártást inkább előbbiekhez, a konkrét spanyol érdeklődést inkább utóbbiakhoz kötöttük."
"Fapados tervek
Úgy tudjuk forrásainktól, hogy a célpont, vagyis a spanyol Talgo és a magyar Dunakeszi Járműjavító már egy ideje együtt is dolgoznak, készülődnek.
A német Flix Train egy olyan cég, amely az olcsó távolsági buszokról ismert Flix Bus német leányvállalata, és a vasúttal hasonló, vagyis pénztárcakímélő megoldásokat kínálnak a frekventált úti célokra. A Talgo feltett szándéka, hogy ennek a cégnek ő szállítana vonatokat, és az elmúlt hetekben már együtt is dolgozott az előkészítésen a DJJ-vel.
A Flix-ügylet amúgy eléggé elhúzódó és némileg vadregényes történet."
"Korábban a Stadler szerette volna megcsinálni, majd az orosz Transmashholding egy héttel a háború előtt már nagyon jól állt, de az orosz–ukrán háború miatt a megbízás ellehetetlenült.
Most a Talgo próbálkozna, viszont önmagában nem megfelelő vagy nem elegendő a kapacitása ehhez, ezért ha sikerülne elnyerni a megbízást, szívesen bevonná az üzletbe Dunakeszit. A történet még tárgyalási folyamatban van, korántsem biztos, hogy megvalósul. Viszont a DJJ vezetése abban bízik, hogy ha sikerülne, akkor a fapados vonatok gyártása sok (akár 10) évre jelentene munkát. Igaz, fejleszteni is kellene hozzá, akár új szerelőcsarnokot építeni.
Élet Egyiptom után
A DJJ részéről az hozza a motivációt a Flix-gyártásban való részvételre, hogy a magyar cég ismert nagy megrendelése, vagyis az egyiptomi projekt hamarosan kifuthat, utána valami újabb nagy külföldi munkát szeretne.
Forrásaink szerint a DJJ amúgy stabil, reményteli a jövője, most is le vannak kötve a kapacitások, immár a tetejétől az aljáig havonta 20 vasúti kocsit gyártanak Egyiptomnak.
Korábban a kocsiszekrényt Oroszországban gyártották, de most már teljes műszaki tartalommal Dunakeszin készülnek a vonatok. Mint forrásaink mesélték, Egyiptomba hajóval mennek a kész vonatok, vagyis egészen pontosan Dunakesziről a szlovéniai Koperbe lemennek lábon, majd nagyjából háromhavonta rápakolják őket egy teherhajóra, és irány Alexandria.
A talgós projekt egyébként nem lenne teljes újdonság, korábban is voltak a Dunakeszi Járműjavítónak közös munkái nyugati cégekkel, olykor a Siemensszel, korábban a Stadlerrel vagy a Bombardier-vel. De arról is hallottunk, hogy napirenden lehet egy közös kísérlet a szintén spanyol CAF-fal, és persze az egyiptomi munka mellett mindig dolgozik a társaság magyar megrendelőnek (MÁV-Start) úgy évi 8-9 milliárd forint értékben. Úgy tudjuk, a társaságnak van egy másik nagy spanyol vonatkozású reménye is, az athéni metró felújítása, a CAF spanyol cégen keresztül ide jöhetnének közúton a metrókocsik bizonyos részei (a forgóvázak), azokat kellene felújítani."
Teljes cikk: