A vitorlás hajók egykor a nemzetközi kereskedelem alapját képezték, és most egy svéd hajóépítő csúcstechnológiás ötleteivel megint komoly szerepet kaphatnak a környezetbarát szállítmányozásban.
A svéd Oceanbird egy 35 ezer tonnás, 7000 autó befogadására képes 198 méteres autószállító, amelynek a hagyományos hajókhoz képest 90 százalékkal alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátása. A hajót a Wallenius Marine tervezte, amely a svéd kormánnyal és több kutatóintézettel dolgozik együtt a projekten – írja a CNN.
Az Oceanbird végsebessége körülbelül 10 csomó (kb. 11 km/h-nak felel meg), ez azt jelenti, hogy egy atlanti átkelés 12 napot vesz igénybe – öttel többet, mint a jelenlegi hajóknál –, ugyanakkor a szén-dioxid-kibocsátása elenyésző egy hagyományos tengerjáróhoz képest.
A Nemzetközi Tengerészeti Intézet (IMO), az Egyesült Nemzetek Szervezetének a tengeri hajózást szabályozó ügynöksége szerint 2018-ban a tengeri szállítás a globális üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 2,89 százalékáért volt felelős. Egy hasonló autószállító tengerjáró 40 tonna üzemanyagot használ el naponta.
Teljes cikk itt olvasható:
https://hvg.hu/cegauto/20201120_7000_autot_szallit_a_vilag_legnagyobb_vitorlasa