Az Európai Tanács rendkívüli ülése, 2024. február 1
Charles Michel, az Európai Tanács elnöke a sajtótájékoztatón
Az EU vezetői a 2021-2027 közötti időszakra szóló többéves pénzügyi kerethez további finanszírozást ajánlottak fel , és Ukrajna támogatásáról tárgyaltak .
Megvitatták a közel-keleti helyzetet és a mezőgazdaságot is , és tisztelegtek Jacques Delors , az Európai Bizottság korábbi elnöke előtt , aki 2023. december 27-én hunyt el.
Főbb eredmények
Az EU 2021–2027 közötti hosszú távú költségvetésének félidős felülvizsgálata
Decemberi találkozójuk folytatásaként az uniós vezetők megvitatták a 2021–2027 közötti időszakra szóló többéves pénzügyi keret (MFF) félidős felülvizsgálatát. Ezzel összefüggésben a vezetők megállapodtak abban, hogy további finanszírozást biztosítanak korlátozott számú prioritást élvező terület számára új és meglévő alapok keverékén keresztül .
64,6 milliárd euró
kiegészítő finanszírozás a 2021–2027-es többéves pénzügyi keretben
A kiegészítő finanszírozás Ukrajna támogatását , a migrációt és a külső dimenziót, az Európa stratégiai platformját (STEP) , az új generációs uniós kamatfizetéseket , a speciális eszközöket, az új saját forrásokat és a nemzeti költségvetésekre gyakorolt hatást csökkentő elemeket takar.
A teljes összegből 33 milliárd euró hitel , 10,6 milliárd euró pedig a meglévő forrásokból történő átcsoportosítás . A többletfinanszírozást a következőképpen kell elosztani:
- 50 milliárd euró az ukrán eszközre (17 milliárd euró támogatás és 33 milliárd euró hitel)
- 2 milliárd euró a migrációra és a határigazgatásra
- 7,6 milliárd euró a szomszédság és a világ számára
- 1,5 milliárd euró az Európai Védelmi Alap számára az új STEP eszköz keretében
- 2 milliárd eurót a rugalmassági eszközre
- 1,5 milliárd euró a szolidaritási és sürgősségi segélytartalék
Ezután az EU Tanácsának és az Európai Parlamentnek el kell fogadnia a félidős felülvizsgálatot.
Ezzel párhuzamosan elfogadják az ukrán eszközt és a STEP-et.
- Az EU 2021–2027 közötti hosszú távú költségvetésének félidős felülvizsgálata (háttérinformációk)
- Időterv – A 2021–2027 közötti időszakra szóló hosszú távú uniós költségvetés félidős felülvizsgálata (háttérinformációk)
Ukrajna Létesítmény
Ukrajna stabil és kiszámítható finanszírozása érdekében a vezetők megállapodtak az Ukrajna Eszköz létrehozásáról a 2024-2027 közötti időszakra. Ez egy új uniós eszköz, amely segíti az ország fellendülését, újjáépítését és modernizációját az EU-csatlakozás felé vezető úton.
A rendelkezésre álló teljes 50 milliárd euróból 33 milliárd euró kölcsön, 17 milliárd euró pedig vissza nem térítendő támogatás (egy új tematikus eszköz, az ukrán tartalék néven).
Annak biztosítása érdekében, hogy Ukrajna felelősséget vállaljon helyreállításáért és újjáépítéséért, az ukrán kormánynak tervet kell készítenie , amely reform- és beruházási menetrendet határoz meg. A finanszírozás megszerzéséhez Ukrajnának a következőket is be kell tartania és tiszteletben kell tartania:
- demokratikus mechanizmusok, beleértve a többpárti parlamentáris rendszert
- A törvény szabálya
- emberi jogok, beleértve a kisebbségekhez tartozó személyek jogait
Ezenkívül a Bizottságnak és Ukrajnának meg kell védenie az EU pénzügyi érdekeit, különösen a csalás, a korrupció és az összeférhetetlenség elleni küzdelem révén.
A Tanács kulcsszerepet fog játszani az ukrán eszköz irányításában, az Európai Tanács pedig minden évben vitát fog tartani az eszköz végrehajtásáról a Bizottság jelentése alapján. Szükség esetén az Európai Tanács két éven belül felkéri a Bizottságot, hogy a következő többéves pénzügyi kerettel összefüggésben tegyen javaslatot a felülvizsgálatra.
A migráció és a külső dimenzió
A tagállamok támogatása, valamint a migrációval és a határigazgatással kapcsolatos sürgős kihívások kezelése érdekében a vezetők megállapodtak a költségvetés 2 milliárd eurós megerősítésében . Felkérték továbbá a Bizottságot és a tagállamokat, hogy vizsgálják tovább a kohéziós alapok migrációs kihívások kezelésére való felhasználásának lehetőségét.
A rendkívüli geopolitikai feszültségekkel összefüggésben a vezetők 7,6 milliárd eurót is zöldítettek az EU szomszédságára és a világra vonatkozó prioritások alátámasztására. A finanszírozásnak a következőket kell segítenie:
- hatékony migrációs együttműködés fenntartása az EU-n kívül
- támogatja a szír menekülteket Türkiye-ben és a tágabb régióban
- támogatja a Nyugat-Balkánt, a déli szomszédságot és Afrikát
- elegendő finanszírozás biztosítása az EU szomszédsági, fejlesztési és nemzetközi együttműködési eszközéhez (NDICI)
- Az EU migrációs és menekültügyi politikája (háttérinformációk)
- Az EU bővítési politikája (háttérinformációk)
Stratégiai technológiák az európai platformhoz (STEP)
Az EU stratégiai szuverenitásának biztosítása és az Európai Unió versenyképességének elősegítése érdekében a vezetők megállapodtak abban, hogy új platformot hoznak létre az európai stratégiai technológiák számára (STEP).
A STEP-pel kapcsolatos prioritások finanszírozására a platform a meglévő finanszírozást fogja felhasználni . Ez elősegíti a zöld és digitális átállás szempontjából releváns kritikus technológiák támogatásának és befektetési lehetőségeinek bővítését,
A védelmi beruházási kapacitás növelése érdekében a vezetők abban is megállapodtak, hogy a STEP keretében további 1,5 milliárd eurót különítenek el az Európai Védelmi Alap számára .
Következő generációs uniós kamatfizetések
A többletköltségek fedezésére és az EU NGEU kamatfizetéssel kapcsolatos jogi kötelezettségének teljesítésére a vezetők lépcsőzetes mechanizmusban állapodtak meg.
Ha a kamatfizetések finanszírozását nem sikerül a meglévő uniós költségvetésből fedezni, új, a jelenlegi többéves pénzügyi keretben meghatározott maximális összegeket meghaladó eszköz bevezetésére kerülhet sor.
Az éves költségvetési eljárás részeként a Tanács álláspontjának elfogadása előtt értékelni fogja, hogy az NGEU-kamatfizetések finanszírozási megoldásai megfelelőek-e, beleértve az új eszközt és a védőeszköz alkalmazását.
Ezzel összefüggésben egy másik eszköz – a rugalmassági eszköz – globális összegének felső határa 2 milliárd euróval megemelkedik . A rugalmassági eszköz olyan fellépések finanszírozására használható, amelyek más költségvetési forrásból nem finanszírozhatók.
- Európa helyreállítási terve (háttérinformációk)
- Az EU költségvetésének finanszírozása (háttérinformációk)
Szolidaritási és sürgősségi segélytartalék
Az EU-ban és világszerte előforduló vészhelyzetek, például természeti katasztrófák és humanitárius válságok kezelése érdekében az EU vezetői megállapodtak abban, hogy 1,5 milliárd euróval növelik a finanszírozást. Abban is megállapodtak, hogy a finanszírozást két külön eszközre osztják fel:
- évente körülbelül 1 milliárd eurót fordítanak az európai szolidaritási tartalékra az európai vészhelyzetek kezelésére
- évente körülbelül 500 millió euró a sürgősségi segélytartalék az EU-ban és világszerte előforduló különleges vészhelyzetekre való gyors reagálásra
Az egyik eszközben fel nem használt éves összegek a következő évben a rugalmassági eszköz rendelkezésére bocsáthatók.
Új saját források
Az EU vezetői hangsúlyozták, hogy az új saját forrásokkal kapcsolatos munka folytatódni fog . A 2023 után bevezetett új saját forrásokból származó bevételeket a következő generációs uniós hitelek előtörlesztésére fordítják.
Nemzeti költségvetések
A nemzeti költségvetésekre gyakorolt hatás csökkentése érdekében a vezetők megállapodtak abban, hogy a meglévő uniós forrásokból 10,6 milliárd euró segít finanszírozni a félidős felülvizsgálat során meghatározott prioritásokat. Ezt az összeget a meglévő programokból és eszközökből osztják el újra, többek között:
- a szomszédsági, fejlesztési és nemzetközi együttműködési eszköz (NDICI)
- az előcsatlakozási támogatási eszköz (IPA)
- Horizont Európa
- a Brexit-kiigazítási tartalék
- az Európai Globalizációs Alkalmazkodási Alap
- KAP és kohéziós alapok
- az EU4Health program
Ukrajna támogatása
A vezetők megerősítették, hogy az EU rendíthetetlenül támogatja Ukrajnát. Az EU mindaddig támogatni fogja Ukrajnát és népét, ameddig csak szükséges, többek között politikai, pénzügyi, humanitárius, katonai és diplomáciai eszközökkel.
A vezetők hangsúlyozták annak fontosságát, hogy kiszámítható és fenntartható katonai támogatást nyújtsanak Ukrajnának, nevezetesen a következők révén:
- az Európai Békeprogram
- az EU katonai segítségnyújtási missziója
- közvetlen kétoldalú támogatást az EU tagállamaitól
Ezzel összefüggésben felkérték a Tanácsot, hogy március elejéig kössön megállapodást az Európai Békekeret pénzügyi felső határának növeléséről. Arra is felszólították a tagállamokat, hogy gyorsítsák fel a lőszer Ukrajnába szállítására irányuló erőfeszítéseiket.
A vezetők az Európai Tanács következő, 2024. március 21-22-i ülésén folytatják az ukrajnai biztonságról és védelemről, valamint Európa saját védelmi felkészültségének további erősítésére vonatkozó megbeszélést.
Az Európai Tanács üdvözölte azt a megállapodást is, hogy a befagyasztott orosz eszközökből származó pénzügyi bevételeket Ukrajna újjáépítésére használják fel, ami lehetővé teszi a főképviselő és a Bizottság számára a következő lépések előkészítését.
Közel-Kelet
A vezetők vitát folytattak a közel-keleti helyzetről.
- Az Európai Tanács tagjainak nyilatkozata a közel-keleti helyzetről (sajtóközlemény, 2023. október 15.)
- Európai Tanács, 2023. október 26–27
- Európai Tanács, 2023. december 14–15
Mezőgazdaság
Az EU vezetői megvitatták a mezőgazdasági ágazat kihívásait, köztük a gazdálkodók által felvetett aggályokat.
Hangsúlyozva a közös agrárpolitika alapvető szerepét , a vezetők felszólították a Tanácsot és a Bizottságot, hogy szükség szerint folytassák a munkát. Az Európai Tanács folyamatosan figyelemmel fogja kísérni a helyzetet.
Erről többet itt olvashatsz:
https://www.consilium.europa.eu/en/meetings/european-council/2024/02/01/