Vannak persze olyan országok, ahol nem ilyen kedvezőek az energiaárak, decemberben például beszámoltunk egy olyan amerikai házról, ahol a háztetőre szerelt napelemeknek és a pincében lévő Tesla Powerwall akkumulátoroknak köszönhetően tisztán megújuló energiával oldják meg nem csak a ház fenntartását, de a közlekedésüket, sőt, a szórakozásukat is, ugyanis a napelemek nem csupán a ház elektromos ellátását (a hűtést és fűtést is beleértve), de az elektromos autók töltését, sőt, még az elektromosra átalakított motorcsónak üzemanyagát is biztosítják.
Magyarországon az akkumulátoros, sziget üzemű napelemes rendszereknek két tipikus felhasználója van. A távvezetéktől távol elhelyezkedő tanyák, ahol túlságosan költséges lenne az elektromos hálózat kiépítése, valamint a hobbi projektként ilyen rendszert választók. Bálint, a villanyautós közösség egyik aktív tagja ez utóbbi kategóriába tartozik. Bálinték napelemes rendszerének közeledik az első születésnapja, így elérkezettnek láttuk az időt, hogy beszámoljunk a rendszer paramétereiről, költségeiről, eredményeiről. Előre szólok, hogy egy ilyen projekt nem elsősorban a spórolásról szól, az elsődleges a környezetvédelem és a tanulás, tapasztalatszerzés. Persze az sem mellékes, hogy ez a rendszer akkor is hozza majd a jelenlegi megtakarítást, ha az áramszolgáltatók már nem tudják biztosítani a szaldós elszámolási rendszert.
A rendszer felépítése
- 4050 W napelem, tökéletesen délre néző, 45 fokos dőlésszögű tetőn
- 4 kW MPPT töltésvezérlő
- 5 kW inverter (PIP5048MS)
- bruttó 14,6 kWh (nettó 13 kWh) telepített li-ion akku
- akkumulátor kezelő rendszer (BMS)
- kb. 6 kWh kapacitású meleg víz tároló, természetesen elektromos fűtéssel
- két elektromos autó, összesen kb. 40 kWh akkukapacitással
A rendszer működése
A napelemekben semmi különleges nincs, éppen ugyanolyanok, mint amit – szerencsére – lassan minden utcában láthatunk, egyre több családi ház tetején. Az inverter már érdekesebb. A legtöbb napelemes háztartásban megtalálható hálózatba visszatápláló inverter egyszerre fogadja a napelemek egyenáramát és a külső elektromos hálózatról érkező áramot, ráhangolódik a külső hálózat frekvenciájára, így biztosítva a zavartalan kétirányú energiaáramlást. A hagyományos rendszereknél amikor a ház fogyasztása kevesebb, mint a napelemek termelése, akkor a termelés visszakerül az elektromos hálózatba, így a szomszédaink használják fel az áramot. Amikor a termelés kisebb, mint a fogyasztás, akkor kívülről kapjuk az áramot. Az kétirányú (ad-vesz) fogyasztásmérő pedig regisztrálja a termelt és elfogyasztott áramot, így csak a különbözetet kell kifizetnünk. A hálózatba visszatápláló rendszer kellemetlen velejárója, hogy áramszünet esetén az inverterünk biztonsági okokból lekapcsol, hiszen nem termelhet vissza a rendszer még véletlenül sem a külső hálózatra, ha azon épp javítást vagy karbantartást végeznek a szerelők.
Bálint sziget üzemű rendszere azonban egy akkumulátort is tartalmaz. A költséghatékonyság és a környezetvédelem jegyében ez használt elektromos autó akkumulátorok újrahasznosításával készült. A tároló két különálló csomagból áll, mindkettőben 21 db Nissan Leaf kazetta, azaz 42 db tasakos cella található, melyek 14s3p, azaz 14 soros, 3 párhuzamos konfigurációban csatlakoznak az akkumulátor kezelő rendszerhez (BMS). A két csomag kapacitása az azonos cellaszám ellenére – bontott akkuknál nem meglepő módon – eltérő, az egyik 75%, a másik 65% egészségi állapotnak örvend, így a jobb állapotú bruttó 7,8 kWh (nettó 7 kWh), a gyengébbik bruttó 6,8 kWh (nettó 6 kWh) kapacitású. A névleges rendszerfeszültség 48 V, a valós feszültség 51 – 57,4 V.
A fix akkumulátorok mellett a használati meleg víz tárolót is bevonják az energia tárolásába, a család fürdéséhez szükséges meleg vizet szintén a napelemek biztosítják. A HMV tartály kapacitása körülbelül 6 kWh. A család két elektromos autót használ, összesen kb. 40 kWh kapacitással. Mivel Bálint gyakran otthonról dolgozik, az egyik autó sokat van otthon nap közben, így ezt közvetlenül a napelemekről tudják tölteni, a másik autó töltését éjszaka intézik, a fix akkuból „átfejtve” az áramot.
A rendszer ára
A 2019-es telepítéskor az alábbi összegekbe kerültek az egyes összetevők:
- 15 db napelem 580 000 Ft
- sínek, konzolok, kábelek 150 000 Ft
- inverter 195 000 Ft
- 2 db BMS 40 000 Ft
- 42 db bontott Leaf cella: 420 000 Ft
Az összes költség tehát 1,385 millió forint volt, munkadíj nélkül, mivel a rendszer saját megvalósításban készült. Összehasonlításképp, egy hasonló kapacitású, hálózatba visszatápláló napelemes rendszer ma körülbelül 1,5 millió forintba kerül, készre szerelve, tehát hasonló nagyságrendű beruházásról beszélünk.
Megtérül?
A rendszer éves termelése az első év tapasztalatai alapján kb. 4800 kWh, azaz körülbelül 180 000 Ft, így a beruházás kb. 7 és fél év alatt térül meg.
Ha azzal számolunk, hogy 7 év múlva, mire épp megtérülne a rendszer már akkut kell cserélni, akkor 14 év működési költsége kb. 1,8 millió forint lesz. Ha a következő évtizedekben nem emelkedik infláció felett az áram ára, akkor évente kb. 60 ezer Ft megtakarítást hoz a rendszer. A megspórolt összegnél azonban sokkal fontosabb, hogy ezzel Bálinték helyben termelt zöld áramot használhatnak.
Teljes cikk:
https://villanyautosok.hu/2020/02/28/napelemmel-es-akkuval-fuggetlenek-lehetunk-az-aramszolgaltatotol/